Vilajuïga

escutvilajuigaVilajuïga

Vilajuïga: molta natura amb passat històric
Avui dia, la seva situació privilegiada al bell mig de dos parcs naturals a poca distància de Figueres, Roses i Llançà, i molt ben comunicada amb la resta de la comarca; ha fet que Vilajuïga, esdevingui un indret molt dinàmic.vilajuiga_paisaje
Quant a l’activitat econòmica, hi continua predominant el conreu de la vinya i l’olivera, que ocupa tot el sector occidental. La producció més important és de vins rosats, si bé també cal destacar els vins negres de la varietat lledoner i la típica garnatxa dels cellers empordanesos. amb una implantació en aquests darrers anys de noves varietats com el cabernet, merlot…; la producció s’empara sota la denominació d’origen Empordà Costa Brava.
També es continua explotant l’aigua mineral, que es comercialitza embotellada, a la qual se li atribueixen grans qualitats curatives.
Com a tradicional lloc d’accés al monestir de Sant Pere de Rodes, la indústria gastronòmica no hi podia mancar. De sempre s’hi ha menjat bé, a Vilajuïga.megalitica2

Ruta Megalítica
Aquest itinerari proposa un recorregut pel conjunt megalític de Coma d’Infern. Aquest conjunt, datat entre el IV i II mil·leni a.C., presenta un grup molt notable de sepulcres megalítics. La seva proximitat i el fet que es trobin en un mateix paratge geogràfic, fa d’aquest indret una de les més singulars concentracions megalítiques de la comarca. Per arribar-hi cal seguir des de Vilajuïga, durant 1 km aproximadament, la carretera de Sant Pere de Rodes. Abans de passar el pont sobre la riera de Canyelles, cal deixar la carretera i agafar un camí que segueix megalitica3paral·lel a un torrent. La torrentera i el camí s’endinsen en una raconada que per la banda nord queda limitada pel vessant de la Coma de l’Infern. A la part baixa d’aquest vessant hi ha el dolmen de la Vinya del rei. Des d’aquí cal anar pujant per la carena per trobar els altres megàlits. També es pot fer aquest recorregut a la inversa. Cal, per això, seguir la carretera de Sant Pere de Rodes fins ei punt on la carena de la Coma de 1’Irdem incideix perpendicularment a la carretera. Des d’aquest punt, davallant sempre pel cim de la carena, anirem trobant els megàlits. megalitica1
El primer que trobarem si seguim aquest recorregut serà el dolmen de la Carena, que es tracta possiblement d’un sepulcre de corredor, amb planta sensiblement rectangular. Té cinc Lloses verticals i una sola de coberta que medeix 2,65 m per 2,30 m. L’entrada està orientada al sud-oest i el material emprat és el gneis, domina pels costats sud, oest i megalitica4nord.
A la mateixa alçada, però a l’altre vessant, es troba el dolmen Caigut, que é un dels seus costats i la coberta caiguts, però amb els seus elements allí mateix. és un sepulcre de corredor, amb planta trapezoïdal.
Però també podrem visitar el dolmen Caigut II, el dolmen de les Ruïnes i el dolmen de la Talaia, a més del dolmen del Garrollar i el dolmen de la Vinya del Rei Per la seva banda, la Ruta Monumental proposa un passeig per les mostres més rellevants de l’arquitectura medieval dels segles XI al XV dins del terme de Vilajuiga. Per arribar-hí cal seguir, des de Figueres, la carretera N-260 i trencar a mà dreta, vers la GE-610 que porta a Roses; a 1 km es troba la cruïlla de Vilajuïga. També s’hi pot arribar per la carretera C-260 de Figueres a Roses i abans de Roses, cal agafar la carretera GE-610 de Roses a Vilajuïga on s’arriba després de passar per Palau-saverdera i Pau.

Seguim la Ruta de l’Aigua
Un altre dels atractius és la Ruta de l’Aigua Aquest itinerari proposa un recorregut per les diferents fonts que es troben repartides per tot el terme, incidint sobretot en elsaguavilajuiga aqüífers d’aigua bicarbonatada sòdica lítica. Per arribar hi cal seguir, des de Figueres, la carretera N-260 direcció Portbou i trencar a mà dreta, vers la carretera que porta a Roses. A 1 km es troba la cruïlla de Vilajuïga. També s’hi pot arribar per la carretera que va de Figueres a Roses i, abans d’arribar a Roses, cal agafar la carretera que va de Roses a Vilajuïga.