Centelles

Una ruta per Centelles

Centelles està situada al Sud de la Plana de Vic, a 17 Km. d’aquesta població i a 52 Km. de Barcelona. La seva altitud és de 498 m. Està limitada pel Montseny a l’Est, la serra de la Guàrdia amb el Puigsagordi i el Turó de les Onze Hores a l’Oest i Sant Martí, el Pla de la Garga i Tagamanent al Sud.

El turó del Puigsagordi (972 m), situat en els termes municipals de Centelles i Balenyà, s’alça a ponent de la capçalera del riu Congost. És format per materials de l’eocè disposats quasi horitzontalment on apareixen successius relleixos calcaris rics en fòssils marins.

La via ferrada de les Baumes Corcades s’enfila fins al cim del turó de Puigsagordi per les feixes de pedra més verticals, enmig d’un paisatge superb i canviant segons l’orientació que va prenent el camí.

En l’ascens gaudireu de la vista de tota la plana de Vic, resguardada pel castell de Tona. Si mireu cap el nord hi veureu els Pirineus Orientals, les Guilleries i el Collsacabra; a davant del turó, el massís del Montseny i el castell de Tagamanent; i al sud, els cingles de Bertí.

La via s’inicia després de la casa de colònies de Banyeres.  Heu de seguir una pista que trobareu a l’esquerra, direcció sud: unes marques grogues us indicaran el camí. A la dreta veureu un inhòspit cercle de xiprers anomenat el Cercle de les bruixes. Més endavant el camí gira a la dreta i hi trobareu el Queixal corcat, una pedra curiosa plena de forats.

Heu de continuar fins al peu del Quicarell on trobareu les primeres instal•lacions. Aquest primer tram, turo_de_tagamanent.jpgun dels més verticals, us portarà fins a una esplanada que és un autèntic mirador. Després de superar aquest tram féu un tros de camí fins que vegeu una franja de roca amb unes balmes plenes de forats.

Aquesta franja de roca dóna nom a la ferrada, la via ferrada de les Baumes Corcades. A pocs metres trobareu un rètol que indica el pont nepalí, el més llarg d’Europa en aquesta modalitat, d’aquí podreu optar per pujar per una variant difícil fins el pont o continuar avançant de dret per un tram fàcil, fins on trobareu el llibre de registre, punt on s’uneixen les dues variants.

Continueu per la franja de roca balmada, fins un altre rètol on podreu: pujar i sortir directament al pla de Riucerdà; o baixar uns metres per seguir per una franja de roca, on passareu per una gran balma, fins a un dels racons mes emblemàtics de Centelles, la Tosquera; en aquest punt podreu optar per anar a la dreta per l’esperó de la Tosquera, tram de molta dificultat i atlètic o a l’esquerra per un tram fàcil. Per un o per l’altre sortireu al pla de Riucerdà i un tros de camí que travessa la pista asfaltada us conduirà al tram més difícil de la via. Una escala suspesa al buit us ajudarà a superar un sostre i uns desploms us portaràn a un altre tram de camí on gràcies a una curta instal•lació assolireu el cim del turó, per sota de la senyera.

Pel descens, cal que seguiu les marques grogues que us retornaran a l’inici de la via ferrada de les Baumes Corcades.

A Centelles el diumenge és mercat!

6671_cat_ESCALA_INF_400_266.jpegVine a passejar al mercat de Centelles i descobreix el remodelat centre històric on t’espera el comerç més amable i proper amb les portes obertes. Les botigues del poble, juntament amb les parades del mercat, configuren l’oferta comercial i lúdica més atractiva dels diumenges al matí.